Afwijzen van discriminatie
30 september 2024 
1 min. leestijd

Afwijzen van discriminatie

Afwijzen van discriminatie bij Vivere

Discriminatie betekent dat mensen of groepen worden achtergesteld vanwege hun denkbeelden, gebruiken of achtergronden. Het houdt in dat men vindt dat er minder ruimte moet zijn voor andere denkbeelden of dat deze zelfs verboden zouden moeten worden. Bij Vivere is discriminatie onacceptabel, geheel in lijn met de grondwet waarin het verbod op discriminatie is vastgelegd. We zetten ons actief in om een cultuur te creëren waarin ieder individu gelijkwaardig wordt behandeld. Dit doen we door voortdurend het gesprek aan te gaan en samen te onderzoeken hoe we iedereen binnen onze school rechtvaardig kunnen behandelen.

Sinterklaas-discussie als concreet voorbeeld

Een concreet voorbeeld hiervan is de motie in de ouderkring over de viering van Sinterklaas op school. In deze kring bespreken ouders en stafleden samen of en hoe we dit feest kunnen vieren op een manier die voor iedereen comfortabel en inclusief is. Dit zijn mooie, kwetsbare gesprekken, waarbij we met elkaar voorbij meningen naar begrip kunnen reizen. Waar we luisteren naar elkaar en horen dat het bij de ene om het verlies van cultuur en identiteit gaat, maar ook om rouw van dierbare jeugdherinneringen. Terwijl bij de ander het gaat over een zeer pijnlijk deel van onze geschiedenis en institutioneel racisme. 

Een ander voorbeeld is dat we streven om verschillende perspectieven te belichten in ons onderwijs, zoals ook bij het bespreken van de Nederlandse geschiedenis of het ontstaan van de wereld: we belichten de verschillende kanten en maken verschillende verhalen bespreekbaar.

Ook binnen ons voortgezet onderwijs vinden dergelijke gesprekken plaats. Zo onderzoeken we bijvoorbeeld hoe we Kerstvieringen in de toekomst zo kunnen inrichten dat ook andere geloofsovertuigingen zich welkom voelen om mee te doen. Op deze manier leidt het actief afwijzen van discriminatie naar een cultuur van inclusiviteit en begrip.

Eigen vooroordelen en biases

Binnen ons team zijn we ons zeer bewust van onze eigen mogelijke biases en vooroordelen. In 2024 hebben we hier tijdens een studiedag uitgebreid bij stilgestaan. We zijn samen de stad in getrokken en hebben onder andere gesprekken gevoerd bij een moskee en een mandir. Daarnaast bezochten we initiatieven die zich inzetten voor minderheden, zoals een organisatie voor dak- en thuislozen en een kunstinstelling die werkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. 

We bezochten ook Heilige Boontjes, waar we spraken over hoe discriminatie en verlies van autonomie en gelijkwaardigheid bij kunnen dragen aan criminaliteit. Deze ervaringen hielpen ons om ons bewustzijn te vergroten en onze eigen blinde vlekken kritisch te onderzoeken.

Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creëren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen