Autonomie

Autonomie is één van de kernwaardes van Vivere

Autonomie betekent dat iedereen zelf kan bepalen wie ze willen zijn en hoe hun leven wordt vormgegeven. Bij Vivere is autonomie een kernwaarde: we streven ernaar om studenten in staat te stellen hun eigen keuzes te maken, zowel binnen hun leerproces als in hun leven. Dit betekent dat iedereen vrij is om zelf te bepalen welke overtuigingen, waarden of passies voor hen belangrijk zijn, binnen de kaders van respect en verantwoordelijkheid naar anderen toe.

Ruimte voor eigen keuzes

Zelfgestuurd leren vormt een van de pijlers van ons onderwijs. Studenten krijgen de ruimte om keuzes te maken op basis van hun passies en nieuwsgierigheid, waardoor ze de regie hebben over hun eigen schooltijd. Door de nadruk te leggen op vraaggericht onderwijs – leren vanuit de vragen en interesses van de studenten – versterken we de autonomie van kinderen. Ze leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerpad en ontdekken wat hen echt motiveert.

Vrijheid en verantwoordelijkheid

Autonomie betekent echter niet dat er geen begeleiding is. Onze stafleden ondersteunen studenten door samen te reflecteren op hun doelen en de consequenties van hun keuzes. Hierdoor leren kinderen dat vrijheid altijd gepaard gaat met verantwoordelijkheid. Een mooi voorbeeld hiervan is een student die twijfelde tussen haar passie om rij-instructrice te worden in de paardensport of het halen van haar havo-diploma om verder te studeren. Bij Vivere begeleiden we studenten bij het maken van dergelijke keuzes, waarbij we hen helpen richting te geven aan het leven dat zij zelf willen leiden, met ruimte voor persoonlijke groei en verantwoordelijkheid.

Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creëren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen