Democratische basisschool
Meer weten over het democratisch basisonderwijs bij Vivere? Meld je dan nu aan voor een informatiebijeenkomst!
Meer weten over het democratisch basisonderwijs bij Vivere? Meld je dan nu aan voor een informatiebijeenkomst!
Vivere is niet alleen vernieuwend op het gebied van onderwijs, maar combineert dit met innovaties op andere terreinen, waardoor een maximale aansluiting (en dus ontwikkeling van potentie) kan ontstaan bij het individuele kind én het gezin!
Uiteindelijk streeft Vivere ernaar dat kinderen en jongvolwassenen de school verlaten met een hoog zelfbewustzijn en in staat om als compleet en uniek individu met potentie, zelfgestuurd te leven in de samenleving van nu én de toekomst.
Geïnteresseerd? Meld je aan voor een van onze informatiemiddagen.
Vrij spel
Buitenspelen, vaklessen en excursies
Er is veel tijd om lekker buiten te spelen of mee te doen met een van de inspirerende vaklessen! Bijvoorbeeld dans, theater, yoga, muziek, techniek, koken... En twee keer per maand gaan we lekker op excursie om ook de wereld buiten de school bij het onderwijs te betrekken.
Buiten de vaste momenten in de basisgroepen (ochtendkring, lunch en leertijd) zijn de studenten vrij om zich door de school heen te bewegen en te spelen en leren met kinderen van alle leeftijden.
Democratisch basisonderwijs is gebaseerd op twee pijlers:
Zelfsturend leren begint in de visie van Vivere met het opdoen van ervaringen. De rijke en inspirerende omgeving van Vivere zorgt ervoor dat studenten allerlei ervaringen opdoen (dit zit hem in de inrichting van ruimtes en aanbod van materialen, maar ook gelegenheid tot vrij spel, volgen van activiteiten, lessen, projecten en excursies). Dit kunnen overigens mooie én lastige ervaringen zijn.
Vervolgens ontstaat er een probleem, uitdaging of verlangen, wat leidt tot intrinsieke motivatie om hiermee aan de slag te gaan. Dit is de start van het zelfsturende leerproces (doel stellen, plan maken, leren, laten zien en reflecteren). Uiteraard kunnen er meerdere leerdoelen tegelijk lopen.
Afhankelijk van het onderwerp en de ontwikkeling van de student, neemt de leerkracht een sturende rol aan of juist meer coachend. Daarnaast is het ook zo dat externe factoren (zoals de verwachtingen en kaders zoals die zijn vastgelegd in het portfolio) met de juiste begeleiding ook weer kunnen leiden tot intrinsieke motivatie.
Bij Vivere krijgen de studenten de gelegenheid te leren omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid. Voor het voeren van overleg en nemen van besluiten wordt gewerkt met de CONSENT-methode®.
Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat kinderen (van alle leeftijden) en volwassenen in diverse ‘kringen’, waaronder de Schoolkring, op een gelijkwaardige manier met elkaar mogen beslissen over budgetten voor leermiddelen voor het basisonderwijs, excursies, vaklessen en regels & afspraken.
Door deze manier van werken leren kinderen hun mening vormen en deze uiten, luisteren naar anderen, belangen afwegen en samen beslissingen nemen. Ook ervaren zij dat alle gezichtspunten en meningen er mogen zijn en gerespecteerd worden. Vervolgens worden zij uitgedaagd om de verantwoordelijkheid te dragen voor de genomen beslissing. Bijvoorbeeld door medestudenten aan te spreken op een schoolafspraak.
Vivere - Your School of Life is er voor iedereen en staat open voor elke geloofsovertuiging. Het belangrijkste is dat deze vernieuwde vorm van basisonderwijs aansluit bij de behoefte en ontwikkeling van het kind.
Vivere vertrouwt erop dat elk kind (dat normaal gesproken ook ‘regulier’ onderwijs kan volgen) de vrijheid en verantwoordelijk aankan die hoort bij democratisch basisonderwijs. Echter kan het natuurlijk zijn dat sommige kinderen en/of ouders toch meer behoefte hebben aan de sturing en begeleiding die hoort bij conventioneel onderwijs. Dan kan het zijn dat democratisch basisonderwijs minder geschikt is. Om hierachter te komen organiseren we regelmatig informatieavonden en is er altijd een proefperiode voor definitieve aanname.
Ben je benieuwd naar democratisch basisonderwijs bij Vivere? Bezoek dan een van onze informatieavonden. Tijdens deze avond krijg je nadere informatie en uitleg en kun je kennismaken met (een van) de stafleden. Natuurlijk is er ruim gelegenheid tot het stellen van vragen.
Geïnteresseerd? Meld je aan voor een van onze informatieavonden.
Het principe van ‘zelfsturend basisonderwijs’ bestaat al geruime tijd. Zelfs al in de 17e eeuw waren er filosofen met een afkeer van gereguleerd onderwijs en ideeën over vernieuwend onderwijs. In het boek van Jean-Jacques Rousseau (18e-eeuwse onderwijskundige) werd al gesproken over ‘zelfsturend leren’.
Vivere is opgericht in 2016, maar vergelijkbare vormen van democratisch of zelfsturend onderwijs bestaan dus al veel langer. De oudst bekende democratische school is Summerhill School, in 1921 opgericht door A.S. Neill in Suffolk, Engeland. In Nederland werd kort daarna De Werkplaats Kindergemeenschap opgericht door Kees Boeke. In de sixties richtten Daniel Greenberg en Mimsy Sadofsky de Sudbury Valley School op in Boston, Amerika. Inmiddels bestaan er wereldwijd ruim tweehonderd democratische scholen, die zich hebben verenigd in organisaties als EUDEC en IDEC.
Kijk voor meer informatie en verhalen op: www.democratisch-onderwijs.nl.