Begrip
Wat is de achtergrond van waarom iemand iets doet of zegt?
Begrip voor anderen betekent dat je oprecht probeert te begrijpen waarom mensen of groepen bepaalde denkbeelden of gebruiken hebben. Wat is de achtergrond daarvan en waarom is dat belangrijk voor die persoon? Op Vivere streven we ernaar om dit begrip iedere dag opnieuw te oefenen, zowel op individueel als op groepsniveau.
Een dag op Vivere is continu afstemmen op elkaar
Studenten oefenen begrip vooral door de manier waarop ze dagelijks samenleven en samen leren. De dag maken we met elkaar en dat betekent voortdurend afstemmen: op elkaars behoeften, op de stemming van de groep en op de dingen die belangrijk zijn voor elkaar. Door te delen en elkaar te leren kennen, ontstaat er ruimte om vanuit verschillende perspectieven te kijken naar wat iemand drijft en waarom iets belangrijk is. Dit proces van continue interactie vormt de kern van ons onderwijs.
Hoe de basisregels bijdragen aan begripvol zijn naar elkaar
Één van de 5 basisregels is:
We laten elkaar ongestoord werken.
In de school vinden continu een heleboel activiteiten tegelijk plaats: studenten volgen een les, anderen zijn aan het spelen en weer anderen zijn een rekenoefening aan het maken. Om te zorgen dat dit allemaal in harmonie gebeurt, hebben we de regel dat we elkaar ongestoord laten werken.
De Bemiddelingskring (afgekort BMK)
Een belangrijke pijler binnen Vivere is de bemiddelingskring. Dit is een structurele methode om conflicten op een respectvolle en gelijkwaardige manier aan te pakken en waar mogelijk te voorkomen. Wanneer een conflict zich voordoet, komt de bemiddelingskring in actie. De betrokken studenten nemen plaats in de kring, begeleid door een staflid dat optreedt als neutrale gespreksleider. In de bemiddelingskring gaat het niet over wie gelijk heeft, maar over het elkaar begrijpen. De opzet bestaat uit verschillende rondes waarin iedere betrokkene uitgebreid aan bod komt om zijn of haar beleving van de situatie te delen. De anderen luisteren zonder te onderbreken, met de intentie om de ander echt te begrijpen. Er worden vragen gesteld om duidelijkheid te krijgen, maar deze zijn niet bedoeld als aanval, enkel als poging tot oprechte verdieping. Dit proces maakt de ruimte voor dialoog veilig en helpt studenten om zich gehoord en erkend te voelen, ook als ze van mening verschillen.
Eigen behoeftes versus gevoelens van anderen
Na deze rondes wordt er gezamenlijk gezocht naar een oplossing die voor iedereen acceptabel is. Door deze benadering leren studenten niet alleen om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun acties, maar ook om te reflecteren op de gevoelens en behoeften van anderen. Zo groeien ze in hun vermogen tot empathie en samenwerking.
Samen naar oplossingen zoeken
De bemiddelingskring wordt daarnaast ook proactief ingezet, om conflicten te voorkomen. Wanneer duidelijk is dat studenten conflicterende behoeften hebben of op het punt staan met elkaar in botsing te komen, kan er een bemiddelingskring georganiseerd worden om mogelijke scenario's te bespreken. Het doel is dan om met elkaar te kijken naar welke mogelijkheden er zijn om een situatie te scheppen waarin de behoeften van iedereen worden vervuld – zonder dat er een conflict hoeft te ontstaan. Deze manier van werken zorgt ervoor dat studenten niet alleen leren om te reageren op problemen, maar ook om vooruit te kijken en proactief oplossingen te zoeken. Het draagt bij aan een omgeving waar ruimte is voor ieders stem, waar verschillen niet alleen erkend maar ook gewaardeerd worden.