Bij Vivere VO combineren we de structuur van vaste lessen met de ruimte voor eigen initiatief. We bieden een omgeving waar studenten hun talenten ontdekken, zich verdiepen in vakken en waar ze worden voorbereid op de toekomst. Met de komst van vakdocenten voor verschillende disciplines zoals Nederlands, Engels, Wiskunde, Biologie, en vele andere vakken, wordt elke dag weer anders ingevuld.
09:30 uur - Ochtendkring
Iedere ochtend beginnen we samen. Tijdens de ochtendkring wordt de dagplanning besproken: welke vakdocenten komen er langs, welke opdrachten staan er op het programma, en hoe voelt iedereen zich vandaag? Het is een moment voor verbinding en helderheid. Ook wordt er vaak over de actualiteit gesproken en maatschappelijke thema's komen veelvuldig voorbij.
10:00 uur - Pauze
Voordat de lessen beginnen is het eerst even tijd voor een korte pauze. Voor velen is dat een momentje om even te chillen, bij te praten met vrienden en alvast de spullen voor een les te verzamelen en naar het lokaal gaan.
10:15 - 12:15 uur - Focustijd > lessen, activiteiten, projecten en zelfstudie
De ochtendlessen zijn divers en gevuld met vakken als wiskunde, Engels, natuurkunde of maatschappijleer. Elke dag komen er verschillende vakdocenten langs, zodat studenten verdieping kunnen vinden in de verschillende leergebieden. Waar de ene student een vakles volgt, zijn anderen aan het werken aan persoonlijke projecten of zelfstandig studeren.
Pauze (tussen de lessen door)
Het VO bij Vivere is dynamisch en we begrijpen dat iedereen op zijn eigen tempo werkt. Daarom zijn er ook momenten om tussendoor even naar buiten te gaan, te bewegen of samen te ontspannen.
12:15 - 13:30 uur - Lunch
De lunch kan gezamenlijk genuttigd worden in de kantine. Veel studenten pakken deze kans ook om even het schoolterrein te verlaten en bijvoorbeeld in de winkels om de hoek een broodje te scoren.
13:30 - 15:30 uur - Focustijd > lessen, activiteiten, projecten en zelfstudie
In de middag vervolgen we de lessen en activiteiten. Dit kan variëren van verdiepende lessen in vakken zoals scheikunde of geschiedenis, tot het werken aan persoonlijke doelen of het oefenen van examenstof.
Meer vrijheid voor examenkandidaten
Examenkandidaten hebben vaak de vrijheid om hun tijd naar eigen inzicht in te delen en zich specifiek voor te bereiden op de vakken waarin zij examen doen.