Een schoolcultuur gebaseerd op democratische principes bevordert van nature burgerschap
07 november 2024 
1 min. leestijd

Een schoolcultuur gebaseerd op democratische principes bevordert van nature burgerschap

Schoolcultuur op Vivere

De schoolcultuur bij Vivere ademt de principes van democratisch onderwijs en is volledig doordrongen van de waarden die burgerschap bevorderen. We zijn meer dan een plek waar kinderen kennis opdoen: we zijn een mini-maatschappij waarin kernwaarden als gelijkwaardigheid, vrijheid, en autonomie dagelijks tot leven komen. Burgerschap is geen apart vak, maar verweven met elk aspect van ons onderwijs. Het is de manier waarop wij samen werken, beslissingen nemen en elkaar ondersteunen.

Oefenplaats

Binnen deze democratische structuur oefenen studenten actief hun rol als burger door deel te nemen aan gezamenlijke beslissingen, verantwoordelijkheid te dragen en zich in te zetten voor de gemeenschap. Dit doen we bijvoorbeeld via kringen waarin iedereen zijn of haar stem mag laten horen en door het gebruik van consentbesluiten, waarin ieder individu even belangrijk is. Hier worden niet alleen sociale vaardigheden aangescherpt, maar ook vaardigheden die essentieel zijn in een grotere maatschappelijke context.

Burgerschap staat net als taal en rekenen niet op zichzelf, maar is volledig geïntegreerd in onze onderwijsaanpak

Dit betekent dat ons burgerschapsbeleid niet los te zien is van onze visie, missie en aanpak, zoals verwoord in ons schoolplan en de schoolgids. Zo zijn vrijheid en autonomie geen concepten op papier, maar vormen ze de dagelijkse realiteit waarin kinderen leren wat verantwoordelijkheid is, hoe je een vrije keuze maakt zonder de ander te schaden, en hoe je als leergemeenschap samenleeft en groeit.

Samen over het leven leren en samen leren leven

Op Vivere ontstaat burgerschap door te ervaren, door te doen en door samen te zijn. Deze actieve vorm van leren is wat Vivere onderscheidt. Het is niet alleen het doel, maar het proces van samenleven dat ons onderwijs zo waardevol maakt.

Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creëren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen