Hoe burgerschap ook al wordt beoefend door het spontaan te laten ontstaan
15 april 2024 
2 min. leestijd

Hoe burgerschap ook al wordt beoefend door het spontaan te laten ontstaan

Een groot gedeelte van het onderwijs willen wij het liefst spontaan laten ontstaan. Vanuit verwondering, nieuwsgierigheid en de ontmoeting met elkaar gebeurt er al heel veel. Een veelgestelde vraag die we krijgen is 'hoe dan?' Hoe gaat er spontaan iets ontstaan als je het niet actief programmeert. We nemen je mee...

Reflectieweken 

4 keer per jaar organiseren wij de reflectieweken. We blikken terug, kijken vooruit, plannen en organiseren. We vieren, erkennen fouten en nemen verantwoordelijkheid. Kinderen leren hierdoor automatisch met vrijheid en verantwoordelijkheid omgaan terwijl ze bouwen aan hun autonomie.  

Ochtendkringen 

Iedere dag starten we gezamenlijk met een ochtendkring. Even een incheckmomentje. Er worden vragen gesteld als: 'hoe was je weekend?' 'Moeten we nog ergens rekening mee houden vandaag?' 'Hoe zit je erbij?' 'Heb je lekker geslapen? Dit is een belangrijk moment om in te checken bij jezelf en begrip te hebben voor een ander.

Spontane goede voornemens actie

Tijdens de laatste dagen van het jaar en de eerste dagen van het nieuwe jaar bespraken we het fenomeen goede voornemens. Had je doelen? Heb je ze gehaald of neem je ze mee naar volgen jaar? Of zijn er doelen die we wellicht definitief parkeren in het vorige jaar? 

Disney disco

De Disney disco is één van de vele voorbeelden, waarbij kinderen via een motie een kring opzetten en vervolgens samenwerken om tot een uitvoering te komen. Alle aspecten van burgerschap zitten hierin. Het opstellen van de motie om het verlangen wat er in je leeft te uiten (vrijheid en autonomie), het opzetten van een kring en samenwerken (verantwoordelijkheid en begrip) en daarna de daadwerkelijke disco die bijdraagt aan een stukje persoonsvorming, zelfvertrouwen en identiteit (en dan zijn we weer terug bij autonomie). 

Toneellessen

Er worden veel toneellessen gegeven op Vivere. Het uitbeelden en ervaren van emoties is hierin een belangrijke factor. Dit gaat verder dan vrijheid van meningsuiting, want durf jij altijd uit te komen voor je gevoelens en emoties? Heb je überhaupt toegang tot het hele spectrum van emoties? 

Actualiteit

Welkom in Europa, blijf hier tot ik doodga
Euro-pa-pa, Euro-pa-pa 🎼

De diskwalificatie van Joost Klein op het songfestival was hot en onderwerp van gesprek! Wat is diskwalificatie? Wie bepaalt dat? Hoe zit het met macht, tegenmacht en inspraak? Wie was die non-binaire winnaar? Wat betekende de songtekst van het liedje wat gewonnen heeft? De meningen liepen flink uiteen en de meeste kinderen voelden hier ook wat bij. Gelijk een mooie oefening in luisteren naar elkaars mening, begrip hebben voor de ander, gesprekstechnieken, discriminatie en zoveel meer!

Opa & omadag

Vaak ontstaan hier spontane lessen en levenswijsheden over de Tweede Wereldoorlog. Het gevaar van discriminatie, macht, gelijkwaardigheid en noem maar op!

Buitenlandse politiek

Op het VO werd er veel gedebatteerd over de Amerikaanse verkiezingen van 2024. Zou er voor het eerst een vrouwelijke president van Amerika komen? Meningen, spanningen, vrouwenrechten... het kwam op spontane momenten allemaal voorbij!

Ondernemers & talentlessen 

Tijdens de ondernemers- en talentlessen die Edith Middendorp geeft op Vivere leren studenten zichzelf kennen. Waar zijn ze goed in? En belangrijker nog: waar je niet goed in bent, is een ander misschien wel goed in. Ze leren dan dat samenwerken de sleutel is tot succes. De ene heeft misschien een goed product, maar geen verkoop skills. De ander kan goed kletsen, maar heeft geen geduld om producten te maken. Kinderen leren denken in win-win en verantwoordelijkheid te nemen voor het geheel. Uiteraard met vallen en opstaan!

Musical & Optreedtraining

Toneellessen hebben geleid tot een jaarlijks terugkerende musical. Tijdens zo'n productie raken we allemaal thema's aan. Denk aan identiteit, het bouwen van zelfvertrouwen, elkaar door moeilijke tijden heen slepen... 

Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creëren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen