๐—›๐—ผ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ผ๐—น๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐—ท๐˜‚๐—น๐—น๐—ถ๐—ฒ ๐—ธ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐—ฎ๐—น๐˜€ ๐—ท๐—ฒ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐˜ ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐˜๐—ฒ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐˜๐—ผ๐—ฒ๐˜๐˜€๐—ฒ๐—ป?

๐—›๐—ผ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ผ๐—น๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐—ท๐˜‚๐—น๐—น๐—ถ๐—ฒ ๐—ธ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐—ฎ๐—น๐˜€ ๐—ท๐—ฒ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐˜ ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐˜๐—ฒ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐˜๐—ผ๐—ฒ๐˜๐˜€๐—ฒ๐—ป?

Ontmoet Alyssa, een student van 9 jaar, die haar reis door de wereld van taal, rekenen, en meer, niet alleen in woorden, maar ook creatief met een kwartet en een kijkdoos uitbeeldde. Tijdens haar reflectiepresentatie deelde ze met trots haar vorderingen en dromen met haar ouders en leerkracht. Van Engels en spelling tot projecten over ondernemen, Suriname en het bouwen van een bootje, Alyssa liet zien wat ze allemaal heeft ontdekt en geleerd. ๐ŸŒบ

๐—ฉ๐—ถ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ธ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ท๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ, rondom de ๐˜„๐—ถ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜€๐—ฒ๐—ถ๐˜‡๐—ผ๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ป, organiseren wij deze reflectieweken. ๐ŸŒทโ˜€๐Ÿ‚โ˜ƒ

Even een klein stukje theorie uit ons handboek over reflecteren:

๐—™๐˜‚๐—ป๐—ฑ๐—ฎ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜: ๐˜„๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐˜€๐˜๐—ฎ ๐—ท๐—ฒ ๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐˜„๐—ถ๐—น ๐—ท๐—ฒ ๐—ป๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐˜๐—ผ๐—ฒ?

Je kunt pas navigeren als je weet waar je staat en waar je naartoe wilt. Als รฉรฉn van de twee vaag of niet helder is, wordt het lastig om op de plaats van bestemming aan te komen. Door te reflecteren kunnen we antwoorden vinden op deze vragen:

๐Ÿ‘‰ Door terug te denken en voelen naar het verleden kunnen we een betekenis geven. Door te reflecteren op onze eigen doen, denken en voelen, kunnen we zelf sturing blijven geven op onze ontwikkeling. Dit doen we dan autonoom, dus je ontwikkelt je ten opzichte van jezelf.
๐Ÿ‘‰ Door te reflecteren op een droom of een toekomstbeeld (schetsen perspectief), kunnen we scherp krijgen waar we naartoe willen reizen. Door erover in gesprek te gaan met jezelf, krijgt de droom of het beeld betekenis en ๐’Œ๐’‚๐’ ๐’‰๐’†๐’• ๐’๐’‚๐’‚๐’“ ๐’‹๐’† ๐’•๐’๐’† ๐’Œ๐’๐’Ž๐’†๐’.

Feest van ontwikkeling

Wij ervaren de reflectieweken altijd als een feest van ontwikkeling! En het gaat over veel meer dan alleen reflecteren en de groei in kaart brengen. Het gaat ook over ๐—ฒ๐—ถ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฎ๐—ฝ, ๐˜‡๐—ฒ๐—น๐—ณ๐—ถ๐—ป๐˜‡๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜, ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ผ๐—ผ๐—ป๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ๐—ฒ ๐—ผ๐—ป๐˜๐˜„๐—ถ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด, ๐—ฝ๐—ฟ๐—ฒ๐˜€๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป, ๐—น๐˜‚๐—ถ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐—ป๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ท๐—ฒ ๐—ฒ๐—ถ๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—บ, ๐—ท๐—ฒ ๐—ฑ๐—ฟ๐—ผ๐—บ๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป๐˜€ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฝ๐—น๐—ฒ๐—ธ ๐—ด๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป, ๐—บ๐—ฎ๐—ป๐—ถ๐—ณ๐—ฒ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป, ๐—ฒ๐˜๐—ฐ.

Ik ben benieuwd of jullie al scholen kennen die ook een andere vorm hebben gevonden om de groei van een kind in kaart te brengen?

Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creรซren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen