Ontmoet Alyssa, een student van 9 jaar, die haar reis door de wereld van taal, rekenen, en meer, niet alleen in woorden, maar ook creatief met een kwartet en een kijkdoos uitbeeldde. Tijdens haar reflectiepresentatie deelde ze met trots haar vorderingen en dromen met haar ouders en leerkracht. Van Engels en spelling tot projecten over ondernemen, Suriname en het bouwen van een bootje, Alyssa liet zien wat ze allemaal heeft ontdekt en geleerd. ๐บ
๐ฉ๐ถ๐ฒ๐ฟ ๐ธ๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐ฝ๐ฒ๐ฟ ๐ท๐ฎ๐ฎ๐ฟ, rondom de ๐๐ถ๐๐๐ฒ๐น๐ถ๐ป๐ด ๐๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐๐ฒ๐ถ๐๐ผ๐ฒ๐ป๐ฒ๐ป, organiseren wij deze reflectieweken. ๐ทโ๐โ
Even een klein stukje theorie uit ons handboek over reflecteren:
๐๐๐ป๐ฑ๐ฎ๐บ๐ฒ๐ป๐: ๐๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐๐๐ฎ ๐ท๐ฒ ๐ฒ๐ป ๐๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐๐ถ๐น ๐ท๐ฒ ๐ป๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐๐ผ๐ฒ?
Je kunt pas navigeren als je weet waar je staat en waar je naartoe wilt. Als รฉรฉn van de twee vaag of niet helder is, wordt het lastig om op de plaats van bestemming aan te komen. Door te reflecteren kunnen we antwoorden vinden op deze vragen:
๐ Door terug te denken en voelen naar het verleden kunnen we een betekenis geven. Door te reflecteren op onze eigen doen, denken en voelen, kunnen we zelf sturing blijven geven op onze ontwikkeling. Dit doen we dan autonoom, dus je ontwikkelt je ten opzichte van jezelf.
๐ Door te reflecteren op een droom of een toekomstbeeld (schetsen perspectief), kunnen we scherp krijgen waar we naartoe willen reizen. Door erover in gesprek te gaan met jezelf, krijgt de droom of het beeld betekenis en ๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐.
Feest van ontwikkeling
Wij ervaren de reflectieweken altijd als een feest van ontwikkeling! En het gaat over veel meer dan alleen reflecteren en de groei in kaart brengen. Het gaat ook over ๐ฒ๐ถ๐ด๐ฒ๐ป๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐๐ฐ๐ต๐ฎ๐ฝ, ๐๐ฒ๐น๐ณ๐ถ๐ป๐๐ถ๐ฐ๐ต๐, ๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐๐ผ๐ผ๐ป๐น๐ถ๐ท๐ธ๐ฒ ๐ผ๐ป๐๐๐ถ๐ธ๐ธ๐ฒ๐น๐ถ๐ป๐ด, ๐ฝ๐ฟ๐ฒ๐๐ฒ๐ป๐๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป, ๐น๐๐ถ๐๐๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป ๐ป๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐ท๐ฒ ๐ฒ๐ถ๐ด๐ฒ๐ป ๐๐๐ฒ๐บ, ๐ท๐ฒ ๐ฑ๐ฟ๐ผ๐บ๐ฒ๐ป ๐ฒ๐ป ๐๐ฒ๐ฟ๐น๐ฎ๐ป๐ด๐ฒ๐ป๐ ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐ฝ๐น๐ฒ๐ธ ๐ด๐ฒ๐๐ฒ๐ป, ๐บ๐ฎ๐ป๐ถ๐ณ๐ฒ๐๐๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป, ๐ฒ๐๐ฐ.
Ik ben benieuwd of jullie al scholen kennen die ook een andere vorm hebben gevonden om de groei van een kind in kaart te brengen?