𝗛đ—ŧ𝗲 𝘃đ—ŧ𝗹𝗴𝗲đ—ģ 𝗷𝘂𝗹𝗹đ—ļ𝗲 𝗸đ—ļđ—ģ𝗱𝗲đ—ŋ𝗲đ—ģ 𝗮𝗹𝘀 𝗷𝗲 đ—ģđ—ļ𝗲𝘁 𝘄𝗲đ—ŋ𝗸𝘁 đ—ē𝗲𝘁 𝘁𝗲𝘀𝘁𝗲đ—ģ 𝗲đ—ģ 𝘁đ—ŧ𝗲𝘁𝘀𝗲đ—ģ?

Ontmoet Alyssa, een student van 9 jaar, die haar reis door de wereld van taal, rekenen, en meer, niet alleen in woorden, maar ook creatief met een kwartet en een kijkdoos uitbeeldde. Tijdens haar reflectiepresentatie deelde ze met trots haar vorderingen en dromen met haar ouders en leerkracht. Van Engels en spelling tot projecten over ondernemen, Suriname en het bouwen van een bootje, Alyssa liet zien wat ze allemaal heeft ontdekt en geleerd. đŸŒē

𝗩đ—ļ𝗲đ—ŋ 𝗸𝗲𝗲đ—ŋ đ—Ŋ𝗲đ—ŋ 𝗷𝗮𝗮đ—ŋ, rondom de 𝘄đ—ļ𝘀𝘀𝗲𝗹đ—ļđ—ģ𝗴 𝘃𝗮đ—ģ 𝗱𝗲 𝘀𝗲đ—ļ𝘇đ—ŧ𝗲đ—ģ𝗲đ—ģ, organiseren wij deze reflectieweken. 🌷☀🍂☃

Even een klein stukje theorie uit ons handboek over reflecteren:

𝗙𝘂đ—ģ𝗱𝗮đ—ē𝗲đ—ģ𝘁: 𝘄𝗮𝗮đ—ŋ 𝘀𝘁𝗮 𝗷𝗲 𝗲đ—ģ 𝘄𝗮𝗮đ—ŋ 𝘄đ—ļ𝗹 𝗷𝗲 đ—ģ𝗮𝗮đ—ŋ𝘁đ—ŧ𝗲?

Je kunt pas navigeren als je weet waar je staat en waar je naartoe wilt. Als ÊÊn van de twee vaag of niet helder is, wordt het lastig om op de plaats van bestemming aan te komen. Door te reflecteren kunnen we antwoorden vinden op deze vragen:

👉 Door terug te denken en voelen naar het verleden kunnen we een betekenis geven. Door te reflecteren op onze eigen doen, denken en voelen, kunnen we zelf sturing blijven geven op onze ontwikkeling. Dit doen we dan autonoom, dus je ontwikkelt je ten opzichte van jezelf.
👉 Door te reflecteren op een droom of een toekomstbeeld (schetsen perspectief), kunnen we scherp krijgen waar we naartoe willen reizen. Door erover in gesprek te gaan met jezelf, krijgt de droom of het beeld betekenis en 𝒌𝒂𝒏 𝒉𝒆𝒕 𝒏𝒂𝒂𝒓 𝒋𝒆 𝒕𝒐𝒆 𝒌𝒐𝒎𝒆𝒏.

Feest van ontwikkeling

Wij ervaren de reflectieweken altijd als een feest van ontwikkeling! En het gaat over veel meer dan alleen reflecteren en de groei in kaart brengen. Het gaat ook over 𝗲đ—ļ𝗴𝗲đ—ģ𝗮𝗮đ—ŋ𝘀𝗰đ—ĩ𝗮đ—Ŋ, 𝘇𝗲𝗹đ—ŗđ—ļđ—ģ𝘇đ—ļ𝗰đ—ĩ𝘁, đ—Ŋ𝗲đ—ŋ𝘀đ—ŧđ—ŧđ—ģ𝗹đ—ļ𝗷𝗸𝗲 đ—ŧđ—ģ𝘁𝘄đ—ļ𝗸𝗸𝗲𝗹đ—ļđ—ģ𝗴, đ—Ŋđ—ŋ𝗲𝘀𝗲đ—ģ𝘁𝗲đ—ŋ𝗲đ—ģ, 𝗹𝘂đ—ļ𝘀𝘁𝗲đ—ŋ𝗲đ—ģ đ—ģ𝗮𝗮đ—ŋ 𝗷𝗲 𝗲đ—ļ𝗴𝗲đ—ģ 𝘀𝘁𝗲đ—ē, 𝗷𝗲 𝗱đ—ŋđ—ŧđ—ē𝗲đ—ģ 𝗲đ—ģ 𝘃𝗲đ—ŋ𝗹𝗮đ—ģ𝗴𝗲đ—ģ𝘀 𝗲𝗲đ—ģ đ—Ŋ𝗹𝗲𝗸 𝗴𝗲𝘃𝗲đ—ģ, đ—ē𝗮đ—ģđ—ļđ—ŗ𝗲𝘀𝘁𝗲đ—ŋ𝗲đ—ģ, 𝗲𝘁𝗰.

Ik ben benieuwd of jullie al scholen kennen die ook een andere vorm hebben gevonden om de groei van een kind in kaart te brengen?