đđŧđ˛ đđŧđšđ´đ˛đģ đˇđđšđšđļđ˛ đ¸đļđģđąđ˛đŋđ˛đģ đŽđšđ đˇđ˛ đģđļđ˛đ đđ˛đŋđ¸đ đēđ˛đ đđ˛đđđ˛đģ đ˛đģ đđŧđ˛đđđ˛đģ?
Ontmoet Alyssa, een student van 9 jaar, die haar reis door de wereld van taal, rekenen, en meer, niet alleen in woorden, maar ook creatief met een kwartet en een kijkdoos uitbeeldde. Tijdens haar reflectiepresentatie deelde ze met trots haar vorderingen en dromen met haar ouders en leerkracht. Van Engels en spelling tot projecten over ondernemen, Suriname en het bouwen van een bootje, Alyssa liet zien wat ze allemaal heeft ontdekt en geleerd. đē
đŠđļđ˛đŋ đ¸đ˛đ˛đŋ đŊđ˛đŋ đˇđŽđŽđŋ, rondom de đđļđđđ˛đšđļđģđ´ đđŽđģ đąđ˛ đđ˛đļđđŧđ˛đģđ˛đģ, organiseren wij deze reflectieweken. đˇâđâ
Even een klein stukje theorie uit ons handboek over reflecteren:
đđđģđąđŽđēđ˛đģđ: đđŽđŽđŋ đđđŽ đˇđ˛ đ˛đģ đđŽđŽđŋ đđļđš đˇđ˛ đģđŽđŽđŋđđŧđ˛?
Je kunt pas navigeren als je weet waar je staat en waar je naartoe wilt. Als ÊÊn van de twee vaag of niet helder is, wordt het lastig om op de plaats van bestemming aan te komen. Door te reflecteren kunnen we antwoorden vinden op deze vragen:
đ Door terug te denken en voelen naar het verleden kunnen we een betekenis geven. Door te reflecteren op onze eigen doen, denken en voelen, kunnen we zelf sturing blijven geven op onze ontwikkeling. Dit doen we dan autonoom, dus je ontwikkelt je ten opzichte van jezelf.
đ Door te reflecteren op een droom of een toekomstbeeld (schetsen perspectief), kunnen we scherp krijgen waar we naartoe willen reizen. Door erover in gesprek te gaan met jezelf, krijgt de droom of het beeld betekenis en đđđ đđđ đđđđ đđ đđđ đđđđđ.
Feest van ontwikkeling
Wij ervaren de reflectieweken altijd als een feest van ontwikkeling! En het gaat over veel meer dan alleen reflecteren en de groei in kaart brengen. Het gaat ook over đ˛đļđ´đ˛đģđŽđŽđŋđđ°đĩđŽđŊ, đđ˛đšđŗđļđģđđļđ°đĩđ, đŊđ˛đŋđđŧđŧđģđšđļđˇđ¸đ˛ đŧđģđđđļđ¸đ¸đ˛đšđļđģđ´, đŊđŋđ˛đđ˛đģđđ˛đŋđ˛đģ, đšđđļđđđ˛đŋđ˛đģ đģđŽđŽđŋ đˇđ˛ đ˛đļđ´đ˛đģ đđđ˛đē, đˇđ˛ đąđŋđŧđēđ˛đģ đ˛đģ đđ˛đŋđšđŽđģđ´đ˛đģđ đ˛đ˛đģ đŊđšđ˛đ¸ đ´đ˛đđ˛đģ, đēđŽđģđļđŗđ˛đđđ˛đŋđ˛đģ, đ˛đđ°.
Ik ben benieuwd of jullie al scholen kennen die ook een andere vorm hebben gevonden om de groei van een kind in kaart te brengen?