Je zou toch af en toe een inkijkje willen in het hoofd van jouw kind? 🧠

Je zou toch af en toe een inkijkje willen in het hoofd van jouw kind? 🧠

De ouders van Vivere - your school of life krijgen dat deze reflectieweek. De middenbouw bedacht namelijk het volgende; een kijkdoos om te laten zien hoe hun hoofd werkt. 🤯

 Vragen waarmee de studenten aan de slag gingen waren:
 💚 Wat gebeurt er in mijn hoofd?
 💚 Hoe werkt mijn hoofd?
 💚 Wat voor gedachtes heb ik?
 💚 Hoe reageer ik op dingen?
 💚 Wat is er fijn en wat is er lastig aan de manier waarop mijn hoofd werkt…?

 Meer dan alleen zelfinzicht, stimuleerde dit project ook een prachtige uitwisseling van perspectieven. Het was een openbaring: "𝗛é, 𝗷𝗼𝘂𝘄 𝗵𝗼𝗼𝗳𝗱 𝘄𝗲𝗿𝗸𝘁 𝘇𝗼? 𝗕𝗶𝗷 𝗺𝗶𝗷 𝗴𝗮𝗮𝘁 𝗵𝗲𝘁 𝗵𝗲𝗹𝗲𝗺𝗮𝗮𝗹 𝗮𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀!" Ook de stafleden Lotte en Dennis namen de kinderen mee in hun hoofd, wat leidde tot momenten van echte verbinding en kwetsbaarheid. Voor de Brené Brown fans onder ons: ze stonden samen in de arena.

 De kijkdozen variëren enorm:
 🏠 poppenhuizen vol geheime laadjes die de structuur van een geest symboliseren
 🍝 een bord spaghetti dat de complexe verbondenheid van gedachten illustreert
 ⚽ een enkelvoudige passie, zoals voetbal
 ◻ een schaakbord om geordende mentale vakjes te representeren
 📽 een tijdlijn, ofwel de 'videotheek', die laat zien hoe sommige breinen in beelden denken.

 Elke creatie onthult de unieke en diverse manieren waarop onze kinderen functioneren en de wereld ervaren. Bij Vivere vieren we deze diversiteit en moedigen we iedereen aan om hun eigenheid te verkennen en te omarmen. Dit is onderwijs op zijn rijkst: een plek waar we leren van en met elkaar, 𝘄𝗮𝗮𝗿 𝘄𝗲 𝗼𝗻𝘁𝗱𝗲𝗸𝗸𝗲𝗻 𝗱𝗮𝘁 𝗲𝗿 𝗻𝗶𝗲𝘁 één 𝗺𝗮𝗻𝗶𝗲𝗿 𝗶𝘀 𝗼𝗺 𝘁𝗲 𝗱𝗲𝗻𝗸𝗲𝗻 𝗼𝗳 𝘁𝗲 𝘇𝗶𝗷𝗻, 𝗺𝗮𝗮𝗿 𝗲𝗲𝗻 𝗽𝗿𝗮𝗰𝗵𝘁𝗶𝗴 𝗽𝗮𝗹𝗲𝘁 𝗮𝗮𝗻 𝗺𝗼𝗴𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗵𝗲𝗱𝗲𝗻.

 Elke reflectieweek heeft steeds een andere focus, variërend van sociaal-emotionele tot cognitieve ontwikkeling, maar altijd de uitnodiging voor een reis naar binnen.

Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creëren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen