De bouwstenen van Erasmus: hoe Vivere ook via aanbod werkt aan burgerschap
Bij Vivere geloven we dat onderwijs veel verder gaat dan het leren van basisvaardigheden als taal en rekenen. We zien onze school als een mini-maatschappij waarin kinderen de kans krijgen om zich te ontwikkelen tot bewuste, verantwoordelijke burgers. Om dat proces te ondersteunen, maken we gebruik van de bouwstenen van de Erasmus-methode, die een reeks krachtige lespakketten biedt op het gebied van burgerschap, maatschappelijke betrokkenheid en kritisch denken.
De bouwstenen van Erasmus bestaan uit verschillende modules die kinderen helpen om op een speelse, maar toch diepgaande manier met complexe onderwerpen om te gaan. Van regels en afspraken tot vrijheid van meningsuiting, verdraagzaamheid en nepnieuws—de bouwstenen bieden ons houvast om moeilijke gesprekken toegankelijk te maken. Het doel? Kinderen voorbereiden op hun rol als burgers in een diverse, complexe wereld.
Van basisvaardigheden tot vrijheid van meningsuiting
Eén van de krachtigste aspecten van de Erasmus-methode is dat het kinderen de basis leert van sociale vaardigheden en maatschappelijke waarden, maar dan altijd met een creatieve, filosofische twist. Zo werken we aan basisvaardigheden zoals het begrijpen van regels, afspraken en goede manieren, maar gaan we ook een stap verder met lessen over vrijheid van meningsuiting en tolerantie. Kinderen leren wat vrijheid inhoudt, hoe je je mening kunt geven zonder anderen te kwetsen, en hoe je respectvol omgaat met iemand die iets anders denkt.
Een concreet voorbeeld hiervan is de lesmodule over gespreksvormen. Tijdens deze lessen oefenen we verschillende gespreksvaardigheden: hoe laat je elkaar uitspreken, hoe stel je vragen die de ander aan het denken zetten, en hoe kun je samenwerken om tot een consensus te komen. Dit soort vaardigheden oefenen we natuurlijk dagelijks bij Vivere door het gebruik van de consent-methode, maar de bouwstenen van Erasmus bieden structuur en verdieping om hier samen in te groeien.
Van gelijkheid tot complexe wereldvraagstukken
Een ander belangrijk onderdeel van de Erasmus-bouwstenen is het bespreekbaar maken van actuele maatschappelijke onderwerpen. We behandelen thema's als gelijke kansen, LHBTIQ+, en zelfs wereldvraagstukken zoals de situatie in Israel/Palestina*. Door kinderen kennis te laten maken met deze onderwerpen, willen we niet alleen hun kennis verrijken, maar hen ook leren empathisch te zijn en verschillende perspectieven te begrijpen.
* Dit soort thema's bespreken we overigens alleen met de bovenbouw en VO studenten.
Ook het verschil tussen echt en nepnieuws komt uitgebreid aan bod. Zeker in de huidige digitale wereld is het van groot belang dat kinderen leren kritisch na te denken over de informatie die ze tegenkomen. Wat is waar, wat is verdraaid, en hoe kom je daarachter? Door dit samen te bespreken, ontwikkelen onze studenten een gezonde basis voor kritisch denken en onafhankelijke meningsvorming.
Erasmus als basis voor democratisch burgerschap
De bouwstenen van Erasmus passen perfect in onze democratische schoolomgeving. Ze geven een richting aan ons burgerschapsonderwijs, waarbij vrijheid, gelijkwaardigheid en verantwoordelijkheid centraal staan. Of het nu gaat om het hebben van een open gesprek over LHBTIQ+-rechten of om het gezamenlijk opstellen van regels binnen de schoolkring, de lessen uit deze methode geven ons de tools om echte en waardevolle gesprekken te voeren.