Lespakket van het Wereldnatuurfonds
05 juni 2024 
1 min. leestijd

Lespakket van het Wereldnatuurfonds

Toekomstkunde bij Vivere: lessen voor een betere toekomst

Bij Vivere geloven we dat het onderwijs van vandaag de wereld van morgen vormgeeft. Een van de manieren waarop we die verantwoordelijkheid nemen, is door onze studenten actief te betrekken bij de zorg voor onze planeet. Dit doen we onder andere via het programma 'Toekomstkunde' van het Wereldnatuurfonds. Deze lessen, gericht op groep 5 tot en met 8, zijn veel meer dan alleen een reeks activiteiten rondom duurzaamheid; ze zijn een structurele kans voor onze studenten om zich te verdiepen in de natuur, het klimaat, duurzaamheid en de bescherming van wilde dieren. Maar vooral: om te ontdekken wat zij zelf kunnen doen voor een betere toekomst.

Wat is Toekomstkunde?

Toekomstkunde is een interactief en actueel lesprogramma dat thema's behandelt zoals natuurbehoud, klimaatverandering, de bescherming van wilde dieren en de kracht van duurzame keuzes. Elke week wordt er een nieuw onderwerp onder de loep genomen en worden de kinderen aangemoedigd om niet alleen na te denken over de uitdagingen, maar vooral om oplossingen te zoeken en zelf actie te ondernemen. Onze lessen hebben bijvoorbeeld al onderwerpen behandeld zoals de plastic soep, de rol van bijen voor het ecosysteem en het belang van schone energie. Het gaat daarbij om meer dan alleen kennis: het gaat om bewustwording, eigenaarschap, en daadwerkelijke actie.

In de praktijk: hoe wij het doen

Bij Vivere nemen we deze lessen mee naar buiten, de praktijk in. Zo hebben onze studenten onlangs een bezoek gebracht aan het PlasticLab in de buurt. Maar ook prikken we regelmatig zwerfafval van straat. Niet alleen leerden ze over de impact van plastic op het milieu, maar ze droegen ook daadwerkelijk hun steentje bij aan een schonere omgeving. 


Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creëren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen