Toekomstkunde bij Vivere: lessen voor een betere toekomst
Bij Vivere geloven we dat het onderwijs van vandaag de wereld van morgen vormgeeft. Een van de manieren waarop we die verantwoordelijkheid nemen, is door onze studenten actief te betrekken bij de zorg voor onze planeet. Dit doen we onder andere via het programma 'Toekomstkunde' van het Wereldnatuurfonds. Deze lessen, gericht op groep 5 tot en met 8, zijn veel meer dan alleen een reeks activiteiten rondom duurzaamheid; ze zijn een structurele kans voor onze studenten om zich te verdiepen in de natuur, het klimaat, duurzaamheid en de bescherming van wilde dieren. Maar vooral: om te ontdekken wat zij zelf kunnen doen voor een betere toekomst.
Wat is Toekomstkunde?
Toekomstkunde is een interactief en actueel lesprogramma dat thema's behandelt zoals natuurbehoud, klimaatverandering, de bescherming van wilde dieren en de kracht van duurzame keuzes. Elke week wordt er een nieuw onderwerp onder de loep genomen en worden de kinderen aangemoedigd om niet alleen na te denken over de uitdagingen, maar vooral om oplossingen te zoeken en zelf actie te ondernemen. Onze lessen hebben bijvoorbeeld al onderwerpen behandeld zoals de plastic soep, de rol van bijen voor het ecosysteem en het belang van schone energie. Het gaat daarbij om meer dan alleen kennis: het gaat om bewustwording, eigenaarschap, en daadwerkelijke actie.
In de praktijk: hoe wij het doen
Bij Vivere nemen we deze lessen mee naar buiten, de praktijk in. Zo hebben onze studenten onlangs een bezoek gebracht aan het PlasticLab in de buurt. Maar ook prikken we regelmatig zwerfafval van straat. Niet alleen leerden ze over de impact van plastic op het milieu, maar ze droegen ook daadwerkelijk hun steentje bij aan een schonere omgeving.