Natuuronderwijs en eigen moestuin ๐Ÿ€
12 april 2024 
0 min. leestijd

Natuuronderwijs en eigen moestuin ๐Ÿ€

Een kijkje achter de schermen bij Vivere - your school of life. Dit keer over onze visie over het belang van leven met en in de natuur ๐Ÿฅ•

Mini voedselbos en moestuin

Naast ons prille voedselbos op het schoolplein, hebben we ook een stukje vruchtbare aarde bij Stichting Natuurstad Rotterdam waar we onze eigen moestuin beheren. Dit stukje natuur geeft ons de kans om twee keer per maand letterlijk de handen uit de mouwen te steken, samen met de natuur te werken, en de cycli van zaaien tot oogsten te ervaren ๐Ÿ€

Het belang van buitenlucht en verbinding met de natuur

Vandaag was weer zo'n rijke dag in de buitenlucht (zie video). We hebben uien, aardappels en radijsjes geplant en gezaaid. Deze activiteiten zijn niet alleen leuk en educatief, maar ze zijn ook van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van onze studenten. ๐ŸŒป ๐™๐ž ๐ฅ๐ž๐ซ๐ž๐ง ๐ฐ๐š๐š๐ซ ๐ก๐ฎ๐ง ๐ฏ๐จ๐ž๐๐ฌ๐ž๐ฅ ๐ฏ๐š๐ง๐๐š๐š๐ง ๐ค๐จ๐ฆ๐ญ, ๐›๐ž๐ ๐ซ๐ข๐ฃ๐ฉ๐ž๐ง ๐ก๐ž๐ญ ๐›๐ž๐ฅ๐š๐ง๐  ๐ฏ๐š๐ง ๐ณ๐จ๐ซ๐  ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ ๐๐ž ๐š๐š๐ซ๐๐ž ๐ž๐ง ๐ž๐ซ๐ฏ๐š๐ซ๐ž๐ง ๐๐ž ๐ฏ๐จ๐ฅ๐๐จ๐ž๐ง๐ข๐ง๐  ๐ฏ๐š๐ง ๐ก๐ž๐ญ ๐จ๐จ๐ ๐ฌ๐ญ๐ž๐ง ๐ฏ๐š๐ง ๐๐ž ๐ฏ๐ซ๐ฎ๐œ๐ก๐ญ๐ž๐ง ๐ฏ๐š๐ง ๐ก๐ฎ๐ง ๐ž๐ข๐ ๐ž๐ง ๐ฐ๐ž๐ซ๐ค ๐ŸŒป

De verbinding met de natuur bevordert niet alleen een ๐—ด๐—ฒ๐˜‡๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ ๐—น๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป๐˜€๐˜€๐˜๐—ถ๐—ท๐—น, maar versterkt ook het ๐—ฟ๐—ฒ๐˜€๐—ฝ๐—ฒ๐—ฐ๐˜ voor onze omgeving en leert belangrijke waarden zoals ๐—ด๐—ฒ๐—ฑ๐˜‚๐—น๐—ฑ, ๐˜‡๐—ผ๐—ฟ๐—ด๐˜‡๐—ฎ๐—ฎ๐—บ๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ, ๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐˜‚๐˜‚๐—ฟ๐˜‡๐—ฎ๐—ฎ๐—บ๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ. Deze lessen zijn van onschatbare waarde in een wereld die steeds meer afstand neemt van zijn natuurlijke wortels. ๐Ÿฅ€

๐—ฉ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐—ท๐˜‚๐—น๐—น๐—ถ๐—ฒ ๐—ผ๐—ผ๐—ธ ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐—ถ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ป๐—ฎ๐˜๐˜‚๐˜‚๐—ฟ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ณ๐˜‚๐—ป๐—ฑ๐—ฎ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ฒ๐—น ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ๐—ฒ๐—น ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ผ๐—ป๐˜€ ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜„๐—ถ๐—ท๐˜€ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ฟ๐—บ๐˜ / ๐˜‡๐—ผ๐˜‚ ๐—บ๐—ผ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ผ๐—ฟ๐—บ๐—ฒ๐—ป?

Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creรซren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen