Oudergesprekken in coronatijd. Niet online. Maar zo!

๐—–๐—ผ๐—ฟ๐—ผ๐—ป๐—ฎ๐—ฝ๐—ฟ๐—ผ๐—ผ๐—ณ ๐—ผ๐˜‚๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ด๐—ฒ๐˜€๐—ฝ๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—ป!

Het was even een uitdaging, maar met een portieย #๐—ผ๐—บ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ธ๐—ฒ๐—ปย hebben we bij Vivere | Your School of Life toch ruim 100 ouders kunnen ontvangen voor een oudergesprek op school. Dus niet online. Maar op onze locatie zelf. Coronaproof!

Corona-maatregelen en verbinding behouden

Met alle geldende corona-maatregelen is het contact onderhouden met ouders wel echt een uitdaging. Zeker omdat we normaliter vijf oudergesprekken van bijna 40 minuten per jaar houden. Verbinding is dan ook รฉรฉn van de waardes van waaruit we willen werken. Dus hebben we lang nagedacht over hoe we de oudergesprekken wรฉl kunnen laten plaatsvinden. En zie hier het resultaat: drie grote tenten om buiten, op 1,5 meter afstand en met voldoende ventilatie, de gesprekken te houden. Zo is het ons gelukt om toch 150 ouders te ontvangen! Met heel veel dank aan onze partners uit de evenementenbranche Dordtse Bazar Verhuurย en Alphatenteventย voor het organiseren en het opbouwen.

Reflectieweek

De gesprekken stonden in het teken van de reflectieweek. Vier keer per jaar kijken we namelijk terug op de afgelopen periode, maar kijken we ook naar de toekomst. We gaan met elkaar in gesprek over:
  • wat heb je de afgelopen periode gedaan waar je trots op bent?
  • waren er dingen die je lastig vond?
  • is er een ervaring die je heeft verrast de afgelopen periode?
  • waar loop je de laatste tijd tegenaan?
  • wat zie je jezelf zoal doen op een dag / de laatste tijd?
  • welke ervaringen blijven je het meest bij?
  • wat zou je graag willen leren en ontwikkelen?
  • waarin ben je geรฏnteresseerd of nieuwsgierig naar?
  • wat zou je willen kunnen / weten je in de toekomst, wat je nu nog niet kunt of weet?
  • als je dat kan, wat is / gaat er dan anders dan nu (op school en/of thuis)?

Oudergesprek voorbereiden

De studenten bij Vivere bereiden een presentatie voor om aan hun ouders te laten zien. De presentaties kennen verschillende vormen, van het maken van een mini museum, een lapbook, een filmpje of een Powerpoint. Zo betrekken we de ouders bij de ontwikkeling van hun kinderen en maken we de pedagogische driehoek
tussen student, ouder en Vivere compleet. Kortom, studenten leveren een belangrijke bijdrage om het oudergesprek voor te bereiden.

Zelfgestuurd leren

Reflecteren is een belangrijk onderdeel van onze visie op zelfsturend leren. Het is de laatste (en om de cirkel rond te maken: ook weer de eerste) stap in het zelfgestuurde leerproces, waarbij de studenten leren:
  • realistische doelen stellen;
  • aandacht richten, vasthouden, verdelen;
  • kennis & gebruik van diverse leer strategieรซn;
  • taken en zaken starten;
  • je werkgeheugen gebruiken;
  • organiseren;
  • plannen;
  • monitoren;
  • feedback (uit de wereld) geven en ontvangen;
  • (zelf)reflectie.

Kortom, we zijn blij dat we ook dit onderdeel van het proces in deze tijd zichtbaar konden maken voor de studenten รฉn hun ouders.