Reflecteren is een essentieel onderdeel van persoonlijke groei en zelfsturing. Bij Vivere geloven we dat zonder reflectie echte zelfsturing niet mogelijk is. Reflectie helpt onze studenten om duidelijk te zien waar ze nu staan en waar ze naartoe willen, waardoor ze in staat zijn hun eigen leerproces te navigeren.
De essentie van reflecteren en zelfsturing
Zelfsturing draait om het vermogen om van punt A naar punt B te bewegen op jouw eigen unieke manier. Maar om dat succesvol te doen, moet je weten waar je op dit moment staat en waar je naartoe wilt. Reflectie helpt bij het vinden van die antwoorden. Twee essentiële vragen die centraal staan bij reflecteren zijn:
- Waar sta ik nu?
- Waar wil ik naartoe?
Deze vragen vormen het fundament voor zelfgestuurd leren. Het gaat niet alleen om terugkijken en evalueren, maar ook om dromen en plannen voor de toekomst. Reflectie helpt je om helderheid te krijgen en biedt een concreet kompas om verder te navigeren.
Reflecteren in de praktijk van Vivere
Bij Vivere zorgen we ervoor dat reflecteren niet alleen iets is wat je 'in je hoofd' doet, maar dat het concreet in de praktijk wordt gebracht. Studenten worden uitgenodigd om na te denken over hun ontwikkeling in relatie tot hun vorige reflectiemomenten:
- Waar sta je nu vergeleken met de vorige reflectie?
- Welke ontwikkelingen heb je doorgemaakt?
- Wat ging er goed en wat was lastig?
- Welke verlangens heb je voor de toekomst en waarmee wil je aan de slag?
Door deze vragen te stellen, brengen we groei in beeld en vieren we successen, hoe klein ook. Het is een viering van persoonlijke ontwikkeling en een manier om nieuwe doelen te stellen.
Nieuwsgierigheid als drijfveer
Nieuwsgierigheid is een krachtig middel om vastgelopen momenten te overwinnen. Studenten worden gestimuleerd om hun nieuwsgierigheid te volgen en hieruit nieuwe doelen te formuleren. Reflectie helpt om die nieuwsgierigheid te benoemen en om te zetten in actie.
Het doel van reflecteren
Reflecteren is geen verplicht nummertje, maar een cruciaal onderdeel van zelfgestuurd leren. Het maakt ons bewust van waar we staan en waar we naartoe willen, zodat we kunnen navigeren naar een toekomst die ons eigen is. Het brengt niet alleen inzicht, maar ook vreugde en verwondering door te vieren wat al is bereikt.
Reflecteren: stap voor stap groei creëren
Door stil te staan bij wat geweest is en wat nog gaat komen, geven we betekenis aan ons leren. Reflecteren helpt ons om van A naar B te komen – niet alleen in het onderwijs, maar in het leven zelf. Het maakt van groei een bewust proces, waarbij elke stap telt en elke ervaring waarde heeft.