Reflecteren door de seizoenen: van innerlijke winter naar zomerse groei

Bij Vivere geven we een bijzondere invulling aan reflectie door de kracht van de seizoenen te gebruiken. De seizoenen weerspiegelen natuurlijke fasen van groei en ontwikkeling. Ze helpen ons ook om het reflectieproces diepgaander te maken.

Winter: inkeer en reflectie

De winter draait om verstilling en naar binnen keren. Hoewel de natuur kaal lijkt, gebeurt er ondergronds van alles. Dit is de perfecte tijd voor onze studenten om stil te staan bij wie ze zijn en wat ze geleerd hebben. We stellen vragen aan de studenten als: wat heb ik geleerd of wat borrelt er onder de grond? (als metafoor voor wat borrelt er in mezelf?')

Lente: welk zaadje wil ik planten?

In de lente staan we stil bij de vraag: "wat mag er in mij wakker worden?" De natuur bloeit weer op, en ook onze studenten zetten nieuwe stappen. We planten symbolisch een zaadje, wat staat voor het planten van nieuwe intenties en dromen.

Zomer: bloei en viering

De zomer is een tijd van overvloed, groei en feest. Studenten reflecteren op wat er tot bloei is gekomen in hun ontwikkeling. Het vieren van succes staat centraal, met rituelen zoals ijsjes eten en complimenten uitdelen om groei te erkennen.

Herfst: loslaten en transformatie

De herfst vraagt om loslaten. Studenten schrijven op wat ze willen loslaten en kunnen dit bijvoorbeeld verbranden als symbool voor het afsluiten van oude patronen. Dit helpt hen om met een frisse blik naar de toekomst te kijken en ruimte te maken voor nieuwe ervaringen.

Reflecteren met diepgang

Het gebruik van de seizoenen maakt reflectie niet alleen diepgaander, maar ook betekenisvoller. Studenten worden aangemoedigd om symbolen mee te nemen die hun antwoorden vertegenwoordigen.

Bij Vivere zien we reflecteren als een krachtig middel om van A naar B te komen – een proces dat gevoed wordt door de natuurlijke ritmes van de seizoenen. Elk seizoen helpt studenten om anders naar zichzelf te kijken en hun eigen ontwikkeling te sturen, van stilstand naar bloei.