Schrijven in formele lessen of spontaan in het moment...
02 oktober 2023 
0 min. leestijd

Schrijven in formele lessen of spontaan in het moment...

Bij Vivere geloven we dat schrijven niet iets is wat je alleen in formele lessen doet, maar iets dat van nature op allerlei plekken en momenten voorkomt. Of het nu een traditionele schrijfles is of een creatief project dat kinderen zelf opstarten, schrijven kom je regelmatig tegen in ons onderwijs.

Soms is het een kind dat enthousiast een receptenboek wil maken en vol passie zijn eigen recepten uitschrijft. Op andere momenten verwerken kinderen informatie voor hun eigen onderzoek, waarbij ze gegevens uit boeken halen en die zelf opschrijven. Zelfs een speurtocht over een onderwerp zoals de natuur eindigt vaak met een verslagje waarin de kinderen hun bevindingen beschrijven. Zo leren ze dat schrijven een middel is om ideeën vast te leggen, te delen en te ontdekken.

Vivere is niet een school die (formeel) hamert op handschrift. We willen studenten graag op een natuurlijke manier in aanraking laten komen met het feit dat het fijn is als je (leesbaar) iets kan opschrijven. Juist door het schrijven te koppelen aan hun eigen interesses, krijgen kinderen plezier in taal en woorden.

Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creëren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen