Solidariteit

Solidariteit: samen spelen, samen leven

Solidariteit betekent dat we bereid zijn om verantwoordelijkheid te dragen voor elkaar en samen te werken aan een omgeving waarin iedereen zich gehoord en gesteund voelt. Op Vivere zien we solidariteit niet als een losstaand vak of een abstract idee, maar als iets dat verweven zit in onze dagelijkse praktijk. Het is onderdeel van de manier waarop we met elkaar omgaan, de keuzes die we maken en de ruimte die we bieden aan verschillende behoeften.

Vrij spelen – een krachtige oefening in solidariteit

Solidariteit komt prachtig naar voren tijdens momenten van vrij spel. Hierin leren kinderen hoe ze niet alleen hun eigen behoeften moeten uiten, maar ook hoe ze de behoeften van anderen kunnen herkennen en eraan tegemoet kunnen komen. Spelen is immers een dynamisch proces waarin ieder kind zijn of haar rol heeft. Als een spel soepel wil verlopen, moeten alle deelnemers rekening houden met elkaar en voortdurend afstemmen: welke richting nemen we, wie heeft welke rol en hoe zorgen we ervoor dat iedereen plezier heeft? Dit betekent dat studenten vaak hun eigen verlangens opzij moeten zetten voor het grotere geheel – een krachtige oefening in solidariteit.

Wanneer ga je consent? Als er geen zwaarwegend, beargumenteerd bezwaar is...

Daarnaast komt solidariteit ook sterk naar voren in de manier waarop we besluiten nemen via de consent-methode. Bij consent gaat het er niet om dat iedereen het volledig met een voorstel eens is, maar dat er geen zwaarwegende, beargumenteerde bezwaren meer zijn en we allemaal achter het besluit kunnen staan. Enkel 'nee' is niet voldoende. Dit betekent soms dat je accepteert dat een plan anders verloopt dan je persoonlijk graag zou willen. Dit leerproces vraagt om begrip, acceptatie en het besef dat je deel uitmaakt van een grotere gemeenschap waarin jouw belangen niet altijd bovenaan staan, maar waar iedereen zich wel gehoord voelt.

Praktijkvoorbeeld: de stilte ruimte

Een concreet voorbeeld hiervan is de inrichting van een stilte ruimte op school. Dit is een plek die door een aantal studenten als belangrijk wordt ervaren om zich even terug te trekken en tot rust te komen. Voor anderen betekent dit dat ze deze ruimte niet vrij kunnen gebruiken voor andere activiteiten. Het besluit om deze stilteruimte in te richten toont hoe we als groep rekening houden met specifieke behoeften, ook al heeft niet iedereen er direct profijt van. Dit is solidariteit in actie: het vermogen om de waarde van een ander te erkennen en je in te zetten voor een omgeving waarin ieder individu tot zijn of haar recht komt.

Afwijzen van onverdraagzaamheid bij Vivere

Binnen Vivere is het cruciaal dat iedereen de ruimte krijgt om zichzelf te zijn, ook als denkbeelden of gedragingen niet overeenkomen. Onverdraagzaamheid, waarbij anderen de ruimte wordt ontzegd om anders te denken of te handelen, staat haaks op onze kernwaarden. Wij stimuleren onze studenten om actief te oefenen in het accepteren van verschillen, ook wanneer deze indruisen tegen persoonlijke overtuigingen.

Een voorbeeld hiervan zijn studenten die vanwege hun geloofsovertuigingen niet naar muziek mogen luisteren. Bij Vivere vinden we dat muziek voor sommigen van ons essentieel is voor ontwikkeling, maar respecteren we ook de keuze van anderen die hier anders over denken. In plaats van het opleggen van regels, bespreken we met elkaar waarom bepaalde keuzes worden gemaakt en hoe we, door verdraagzaamheid en begrip, een omgeving kunnen creëren waarin iedereen zich thuis voelt. Zo blijven we streven naar een school waar ruimte is voor alle stemmen, overtuigingen en achtergronden.


Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creëren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen