๐๐ฟ๐๐ฎ๐ฟ๐ถ๐ป๐ด๐๐ด๐ฒ๐ฟ๐ถ๐ฐ๐ต๐ ๐น๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป ๐ฒ๐ป ๐๐ฒ๐น๐ณ๐๐๐๐ฟ๐ถ๐ป๐ดโฆ ๐๐ผ๐ฒ ๐๐ฒ๐ฟ๐ธ๐ ๐ฑ๐ฎ๐ ๐ป๐? We nemen je mee in een praktisch voorbeeld vanuit de techlabkring.
Bij Vivere gaan we uit van een eenvoudige waarheid: kinderen begrijpen vaak pas รฉcht iets wanneer ze het ervaren. Theoretisch leren kan leiden tot goede toetsresultaten, maar het rijke, diepe leren ontstaat door ervaring. De meest waardevolle lessen worden niet geleerd uit boeken, maar door het leven zelf. ๐ฑ
Bij Vivere is het onze missie om studenten in aanraking te laten komen met echte ๐๐๐๐๐๐๐๐๐, ๐๐๐๐
๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐. Dit stimuleert niet alleen hun nieuwsgierigheid maar dient ook als katalysator voor hun innerlijke motivatie.
Een praktijkvoorbeeld:
Twee van onze studenten, beide met een passie voor ICT, vormen de spil van onze ICT-kring. ๐ป Ze tackelen uitdagingen zoals het installeren van computers, optimaliseren van ons wifi-netwerk en het oplossen van printerproblemen. Hun inzet is onmisbaar.
Geรฏnspireerd door deze affiniteit, stelden we onszelf de vraag: wat als we een techlab zouden hebben? Een plek voor programmeren, design, 3D printen en elektronica. Hiermee creรซren we een verlangen.
Oprichting techlabkring
Dit idee leidde tot de oprichting van de techlabkring met 7 studenten in de leeftijd 10 tot en met 16 jaar. Met een doel van โฌ10.000,- om het lab te financieren, organiseerden ze een sponsorloop en crowdfundingactie. Ze onderzochten producten en materialen, doken diep in alle 3D-printer specificaties, budgetteerden, ontwikkelden regels en creรซerden zelfs een cursus voor de hele school.
Na acht maanden hard werken, doorzettingsvermogen en het overwinnen van twijfels, zowel bij studenten (โ๐๐๐ ๐๐๐๐
๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐โ) als ouders (โ๐๐๐๐ ๐๐๐๐
๐๐๐๐๐ ๐๐๐
๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐
๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐
๐๐ ๐๐ ๐๐ ๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐
๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐'), openden we feestelijk het techlab. Deze reis, van idee tot realisatie, is een krachtig voorbeeld van hoe studenten ervaringsgericht leren op Vivere.
En het leren is nog niet voorbij
Na de opening moesten ze samenwerken en de printers onderhouden. Er gingen dingen stuk en dan moesten ze die weer repareren. Er kwamen meningsverschillen en conflicten. Er werd gelachen, gehuild, geleerd en gebouwd.
En nu, de uitdaging om de leerervaringen van deze kinderen in een leerlingvolgsysteem te documenteren. Waar begin je met zulke rijke, complexe leerervaringen? ๐ค
Op de bijgevoegde foto zie je een trotse 11-jarige student die zijn zelf ontwikkelde cursus presenteert aan medestudenten van de middenbouw. Dit is het hart van Vivere.