Techlabkring

๐—˜๐—ฟ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด๐˜€๐—ด๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜ ๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐˜‡๐—ฒ๐—น๐—ณ๐˜€๐˜๐˜‚๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ดโ€ฆ ๐—›๐—ผ๐—ฒ ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐˜ ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐—ป๐˜‚? We nemen je mee in een praktisch voorbeeld vanuit de techlabkring.

Bij Vivere gaan we uit van een eenvoudige waarheid: kinderen begrijpen vaak pas รฉcht iets wanneer ze het ervaren. Theoretisch leren kan leiden tot goede toetsresultaten, maar het rijke, diepe leren ontstaat door ervaring. De meest waardevolle lessen worden niet geleerd uit boeken, maar door het leven zelf. ๐ŸŒฑ

Bij Vivere is het onze missie om studenten in aanraking te laten komen met echte ๐’‘๐’“๐’๐’ƒ๐’๐’†๐’Ž๐’†๐’, ๐’–๐’Š๐’•๐’…๐’‚๐’ˆ๐’Š๐’๐’ˆ๐’†๐’ ๐’†๐’ ๐’—๐’†๐’“๐’๐’‚๐’๐’ˆ๐’†๐’๐’”. Dit stimuleert niet alleen hun nieuwsgierigheid maar dient ook als katalysator voor hun innerlijke motivatie.

Een praktijkvoorbeeld:

Twee van onze studenten, beide met een passie voor ICT, vormen de spil van onze ICT-kring. ๐Ÿ’ป Ze tackelen uitdagingen zoals het installeren van computers, optimaliseren van ons wifi-netwerk en het oplossen van printerproblemen. Hun inzet is onmisbaar.

Geรฏnspireerd door deze affiniteit, stelden we onszelf de vraag: wat als we een techlab zouden hebben? Een plek voor programmeren, design, 3D printen en elektronica. Hiermee creรซren we een verlangen.

Oprichting techlabkring

Dit idee leidde tot de oprichting van de techlabkring met 7 studenten in de leeftijd 10 tot en met 16 jaar. Met een doel van โ‚ฌ10.000,- om het lab te financieren, organiseerden ze een sponsorloop en crowdfundingactie. Ze onderzochten producten en materialen, doken diep in alle 3D-printer specificaties, budgetteerden, ontwikkelden regels en creรซerden zelfs een cursus voor de hele school.

Na acht maanden hard werken, doorzettingsvermogen en het overwinnen van twijfels, zowel bij studenten (โ€˜๐’‰๐’†๐’• ๐’ˆ๐’†๐’๐’… ๐’Œ๐’๐’Ž๐’• ๐’†๐’„๐’‰๐’• ๐’๐’๐’๐’Š๐’• ๐’ƒ๐’Š๐’‹ ๐’†๐’๐’Œ๐’‚๐’‚๐’“โ€™) als ouders (โ€˜๐’Ž๐’Š๐’‹๐’ ๐’Œ๐’Š๐’๐’… ๐’“๐’‚๐’‚๐’Œ๐’• ๐’ˆ๐’†๐’…๐’†๐’Ž๐’๐’•๐’Š๐’—๐’†๐’†๐’“๐’… ๐’˜๐’‚๐’๐’• ๐’‰๐’†๐’• ๐’˜๐’†๐’“๐’Œ๐’• ๐’๐’– ๐’‚๐’ ๐’›๐’†๐’” ๐’Ž๐’‚๐’‚๐’๐’…๐’†๐’ ๐’†๐’ ๐’†๐’“ ๐’Š๐’” ๐’๐’๐’ˆ ๐’”๐’•๐’†๐’†๐’…๐’” ๐’ˆ๐’†๐’†๐’ ๐’•๐’†๐’„๐’‰๐’๐’‚๐’ƒ'), openden we feestelijk het techlab. Deze reis, van idee tot realisatie, is een krachtig voorbeeld van hoe studenten ervaringsgericht leren op Vivere.

En het leren is nog niet voorbij

Na de opening moesten ze samenwerken en de printers onderhouden. Er gingen dingen stuk en dan moesten ze die weer repareren. Er kwamen meningsverschillen en conflicten. Er werd gelachen, gehuild, geleerd en gebouwd.

En nu, de uitdaging om de leerervaringen van deze kinderen in een leerlingvolgsysteem te documenteren. Waar begin je met zulke rijke, complexe leerervaringen? ๐Ÿค”

Op de bijgevoegde foto zie je een trotse 11-jarige student die zijn zelf ontwikkelde cursus presenteert aan medestudenten van de middenbouw. Dit is het hart van Vivere.

Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creรซren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen