‘Vaste leertijd én heel veel tijd om te spelen, de ideale combinatie voor ons kind’
18 mei 2021 
2 min. leestijd

‘Vaste leertijd én heel veel tijd om te spelen, de ideale combinatie voor ons kind’

Toen hun dochter Nienke verzuchtte: “Op school leer ik alleen maar wachten”, wisten Daphne en haar man het zeker. Ze moesten snel op zoek naar een andere school. Het werd Vivere. En al gaat de 6-jarige nog maar twee maanden naar deze democratische school, het verschil met ‘vroeger’ is al levensgroot.

Het roer moet om, en gauw / Passend onderwijs

“Ze zat al een tijdje niet lekker in haar vel”, vertelt Daphne. “Maar ja, wat wil je ook, als je liever leert waarom het water niet opraakt, dan dat je eindeloos dezelfde sommetjes moet maken.” Het onderwijs sloot overduidelijk niet aan bij wat Nienke nodig had en waar ze zich fijn bij voelt. “Hoewel we dat eigenlijk al wisten, zagen we dat tijdens de lockdown met eigen ogen. In een uurtje ploeterde ze zich door het standaardwerk en daarna had ze niets meer te doen”, vervolgt Daphne haar verhaal. Na de schoolsluiting ging hun dochter met zoveel tegenzin weer naar school dat haar ouders wisten: het roer moet om, en gauw.

Andere werkwijze van democratisch onderwijs

Gelukkig had Daphne tijdens de lockdown al een oriënterend gesprek gehad met een van de directeuren van Vivere. “Online natuurlijk, maar we waren daar zo enthousiast van geworden. De coachende manier van lesgeven, het vele spelen en ontdekkend en zelfgestuurd leren, het sprak ons erg aan.” Voor het gezin is democratisch onderwijs niet helemaal onbekend. “We keken al eens bij een andere democratische school, maar daar was alles vrij en moesten kinderen dan ook alles zelf regelen. Dat past niet zo goed bij Nienke en haar broers. De werkwijze van Vivere, met vaste leertijden in de ochtend waarin de basisvaardigheden worden aangeleerd, met daarnaast heel veel ruimte voor informeel leren, sprak ons daarom meer aan.”

Schoolapp

Hoewel Nienke nu nog wat afwachtend is, heeft haar moeder via de schoolapp Klasbord al allerlei activiteiten voorbij zien komen waar ze haar dochter in de toekomst wel bij ziet aanhaken. “Kinderen met interesse in mode die kleding gaan vermaken en er vervolgens zelf een modeshow bij organiseren, ik vind dat echt fantastisch om te zien en weet zeker dat Nienke daar straks ook enorm van gaat genieten.”

Het bewijs dat democratisch onderwijs werkt

Waar ze op school nu soms nog een verlegen meisje zien, zien haar ouders thuis een klein wonder gebeuren. “In de eerste week is ze nog een dagje thuis gebleven, maar sindsdien gaat ze elke dag naar school”, vertelt Daphne. “We zien haar per week veranderen. Ze bloeit op, we zien haar creativiteit weer tevoorschijn komen.” Ze vervolgt: “En dat komt juist doordat ze op school zoveel ruimte krijgt om te landen. We hebben een heel kort lijntje met haar coachend begeleider en we horen van haar dat Nienke veel leest en schrijft en aansluiting vindt bij andere kinderen. Soms trekt ze zich even terug uit de groep en dat mag en kan dan ook.” Het stevigste bewijs dat hun dochter hier op haar plek is, kregen haar ouders van Nienke zelf. “Laatst zei ze: ‘Ik heb zó’n zin om naar school te gaan!’ Dat is voor ons zo heerlijk om te horen.”

Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creëren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen