Wist je dat studenten van Vivere 4 keer per jaar van bouw / klas kunnen wisselen? Dus niet slechts รฉรฉn keer per jaar na de zomervakantie....

Wist je dat studenten van Vivere 4 keer per jaar van bouw / klas kunnen wisselen? Dus niet slechts รฉรฉn keer per jaar na de zomervakantie....

Stel dat een kind in maart, september of december toe is aan een volgende stap? Dan willen we daar zoveel mogelijk bij aansluiten. Ieder kwartaal krijgt een kind dus de kans om over te stappen! ๐Ÿ’ช

Overstap motie tijdens de reflectieweek

Studenten schrijven dan een motie waarmee ze aan de leerkracht en hun ouders voorleggen dat ze klaar zijn voor de volgende stap. Dit presenteren ze in een gesprek en vaak bereiden ze hun presentatie al weken van te voren voor.

Ze kijken terug op hun periode in de onder- / midden-/ bovenbouw of het VO en presenteren zelf hun portfolio (ons leerlingvolgsysteem) en lichten hun doelen toe.

Deze momenten zijn vaak feestjes van ontwikkeling. โค๏ธ

๐—ฆ๐—ฎ๐—บ๐—ฒ๐—ป besluiten we in de driehoek van student, ouder en leerkracht of wij denken dat een student toe is aan de overstap.

๐—›๐—ฒ๐˜ ๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ด๐—ฎ๐—ป๐—ด๐˜€๐—ฟ๐—ถ๐˜๐˜‚๐—ฒ๐—ฒ๐—น

De maandag na de reflectieweek hebben we dan โ€™s ochtends een afscheid van de ene bouw waarbij kinderen allemaal complimenten en leuke dingen over de student opschrijven en deze plakken ze in het portfolio.

Daarna vormen alle kinderen een erehaag en alle overstappende studenten lopen daar doorheen naar hun nieuwe bouw, waar ze warm welkom worden geheten.

ย Het blijft iedere keer een magisch moment! ๐Ÿ’ซ

Over de schrijver
Barbara is moeder van twee kinderen, Dexter en Skyler, en de oprichter en schoolleider van Vivere. Vanuit haar passie voor toekomstgericht en inspirerend onderwijs richtte ze Vivere op. Barbara heeft als doel een school te creรซren waar kinderen ervaringsgericht en zintuiglijk kunnen leren. Ze gebruikt hiervoor de principes uit het democratische onderwijs. Barbara combineert haar rol als schoolleider met een diepe interesse in kunstmatige intelligentie, waarbij ze bewust kiest voor een evenwichtige balans en het beperken van schermtijd. Vivere is in 2016 begonnen met zes kinderen en twee leerkrachten in een oud verzorgingshuis. Inmiddels is uitgegroeid tot een levendige leeromgeving waar ruim 100 kinderen dagelijks onderwijs ervaren.
Reactie plaatsen