Zelfsturend onderwijs. Wat is dat?
Zelfsturend onderwijs begint in de visie van Vivere met het opdoen van ervaringen. De rijke en inspirerende omgeving van Vivere zorgt ervoor dat kinderen (studenten) allerlei ervaringen opdoen (dit zit hem in de inrichting van ruimtes en aanbod van materialen, maar ook gelegenheid tot vrij spel, volgen van activiteiten, lessen, projecten en excursies). Dit kunnen overigens mooie én lastige ervaringen zijn.
Vervolgens ontstaat er een probleem, uitdaging of verlangen, wat leidt tot intrinsieke motivatie om hiermee aan de slag te gaan. Dit is de start van het zelfsturende leerproces (doel stellen, plan maken, leren, laten zien en reflecteren). Uiteraard kunnen er meerdere leerdoelen tegelijk lopen.
Afhankelijk van het onderwerp en de ontwikkeling van de student, neemt de leerkracht een sturende rol aan of juist meer coachend. Daarnaast is het ook zo dat externe factoren (zoals de verwachtingen en kaders zoals die zijn vastgelegd in het portfolio) met de juiste begeleiding ook weer kunnen leiden tot intrinsieke motivatie.